Systemy reklamowe PPC (pay per click) są systemami na pierwszy rzut oka prostymi w obsłudze, nawet dla laika który przysiadł do komputera na 2 godziny, żeby stworzyć prostą kampanie i wpłacić pierwsze 200zł. Jaka jest jednak rzeczywistość?

Najpopularniejszym systemem PPC jest Google Adwords i to właśnie na nim się dzisiaj skupimy.

Zabieg, który opisałem powyżej zazwyczaj kończy się porażką. Osoba nie posiadająca wiedzy w tym temacie, doświadczenia i czasu nie wiele zdziała, a nawet straci. Inwestując środki w kampanie, bardzo łatwo jest je przepalić na nieprawidłowe kliknięcia użytkowników, którzy danym tematem nie są zupełnie zainteresowani. Biorąc pod uwagę brak czasu na analizowanie zachowania kampanii np. godzin w których klikalność jest największa, pozycji reklamy czy opłacalności tekstów reklamowych, kampania i sam inwestor nie uzyskują zamierzonych efektów. Taka osoba po stracie kilkuset złotych traci zaufanie do Adwords i uważa ten sposób reklamy jako nieopłacalny.

Z pomocą przychodzą agencje reklamowe mające wiedzę i doświadczenie. Oczywiście zawsze występuje dodatkowa opłata za prowadzenie kampanii, ale w przypadku kiedy kampania jest na bieżąco analizowana i modyfikowana, oraz wykorzystywane są wszystkie możliwości systemu, pojawia się konwersja, a ROI (zwrot z inwestycji) wzrasta, to opłata prowizyjna z pewnością się zwróci.

Każda kampania, zanim zacznie zacznie być w 100% efektywna, musi przejść okres statystyczny. Jest to pierwszy miesiąc (w niewielu przypadkach 2 miesiące) który pozwala na dowiedzenie się czego szukają klienci po danych frazach, pozwala zebrać dane demograficzne i oprzeć na nich strategie na następne miesiące, oraz zapoznać się całą resztą szczegółów, stawek, czy źle skonfigurowanych elementów które nadają się do zmiany.

Poza kwestiami stricte technicznymi, warto zwrócić uwagę, że każda branża jak i każdy rynek się różnią. Pojawiają się inne kwoty, inne zachowania klientów czy zupełnie różne wymagania odnośnie kampanii. Nie dotyczy to oczywiście tylko SEM ale każdej inne formy reklamy. Dlatego indywidualne podejście do klienta jest najważniejsze.

Pod koniec przechodząc do najistotniejszego pytania – czy Adwords się opłaca? odpowiadam TAK, o ile kampania prowadzona jest przez osobę która zdaje sobie sprawę z tego co robi. Jeżeli Ty, nie masz o tym bladego pojęcia i nie chcesz ryzykować straty, NIE BIERZ SIĘ ZA TO! tylko oddaj prowadzenie kampanii w ręce profesjonalisty

 

Ostatnie Posty

Wpisz Komentarz