Prowadzenie firmowego bloga przysparza wielu wymiernych korzyści, niezależnie od branży. Bez względu na to, czy przedsiębiorstwo zajmuje się handlem czy świadczy usługi, dobrze prowadzony blog firmowy ma szansę stać się dla użytkownika źródłem cennych informacji oraz miejscem, w którym tworzy się społeczność, skupiona wokół danego produktu lub usługi. Nie od dziś wiadomo, że blog jest ogromnym wsparciem przy pozycjonowaniu strony i zapewnieniu jej wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania. Wszystko zależy jednak od tego, gdzie utworzymy swojego bloga. Istnieją dwie możliwości:

  1. blog w subdomenie (blog.domena.pl)
  2. blog w katalogu strony głównej (www.domena.pl/blog).

Obie opcje mają swoje zalety, obie nie są także pozbawione wad, o czym w dalszej części tekstu.

Blog w subdomenie – zalety

Postawienie bloga firmowego w subdomenie ma wiele zalet. Przede wszystkim subdomeny są traktowane przez wyszukiwarki jako osobne strony internetowe. Z punktu wodzenia odbiorcy, subdomena doskonale sprawdza się, jeśli strona internetowa, sklep, portal, są wielotematyczne. Pozwalają one porządkować informacje w obrębie serwisu i wybierać te strony, których odbiorca poszukuje.

Kolejna zaleta bloga w subdomenie wynika bezpośrednio z powyższego – Google traktuje subdomenę jako odrębną stronę, dlatego w przypadku umieszczenia na blogu w subdomenie treści mogących zostać uznane przez wyszukiwarkę za sprzeczne z wytycznymi dla twórców stron, ewentualne konsekwencje dotyczyć będą jedynie subdomeny. W przypadku prowadzenia bloga na stronie głównej serwisu, kara nałożona przez Google objęłaby także pozostałe podstrony.

Prowadzenie bloga w subdomenie opłaca się także z wizerunkowego punktu widzenia. To ważny sygnał dla odbiorców naszych treści. Oddzielenie bloga od strony sprzedażowej to zabieg przyjazny wszystkim tym, którzy na blogu poszukują głównie cennych informacji i nie chcą być „atakowani” zewsząd treściami sprzedażowymi.

Blog w subdomenie – wady

Prowadzenie bloga w subdomenie to nie tylko zalety. Jedną głównych wad jest to, że subdomena nie ma wsparcia w postaci siły strony głównej. Każda subdomena musi „pracować” na swój sukces od zera. Aby więc nasz blog był wysoko w Google, zazwyczaj niezbędne są dodatkowe koszty, związane z pozycjonowaniem subdomeny.

W tej sytuacji dobitnie widać różnicę między podstronami, a subdomenami. Poszczególne podstrony wspólnie budują pozycję całego serwisu, wzajemnie się uzupełniając, zaś pozycja subdomeny zależy wyłącznie od jej wypozycjonowania.

Blog w katalogu strony głównej – zalety

Alternatywą dla postawienia bloga w subdomenie jest jego umieszczenie na jednej z podstron serwisu. Z punktu widzenia SEO i pozycjonowania, taki zabieg jest korzystniejszy niż blog w subdomenie, nie wiąże się bowiem z dodatkowymi kosztami na pozycjonowanie jak w przypadku subdomeny. Blog „korzysta” z siły pozostałych podstron i dodatkowo wspiera pozycjonowanie strony głównej, gdyż generuje ruch i nowe treści, czyli to, co Google „lubi” najbardziej.

Blog na stronie głównej to także szansa na lepsze wypozycjonowanie strony www lub sklepu internetowego, na poszczególne słowa kluczowe, zawarte w treści notek. Tworząc więc bloga w katalogu strony, zyskujemy poważny atut w postaci dostarczenia jej unikalnych i wartościowych treści.

Blog w katalogu strony głównej – wady

Należy jednak pamiętać, że „związek” bloga ze stroną może nie tylko sprzyjać, ale także zaszkodzić pozycjonowaniu serwisu. Jeśli na blogu umieszczone zostaną treści lub linki niezgodne z wytycznymi Google, ewentualny filtr lub ban dotknie nie tylko podstrony z blogiem, ale cały serwis.

Blog na podstronie zazwyczaj powiązany jest ściśle z tematyką danej strony, np. sprzedawanymi produktami, świadczonymi usługami itp. Jeśli chcemy prowadzić bloga wielotematycznego, niekoniecznie związanego z działalnością firmy lub asortymentem sklepu, lepiej przeznaczyć do tego subdomenę, która posiada bardziej niezależny charakter.

Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy bardziej korzystne jest prowadzenie bloga w katalogu serwisu, czy w subdomenie. Jedno i drugie rozwiązanie ma swoje mocne i słabsze strony, a specjaliści od SEO i pozycjonowania mają na ten temat różne zdania. Warto jednak zauważyć pewien ogólny trend: blog w subdomenie lepiej sprawdza się, jeśli naszym celem jest budowa społeczności i szeroko pojęte promowanie marki. Jeśli zależy nam przede wszystkim na pozycjonowaniu serwisu, postawienie bloga na podstronie będzie korzystniejsze. 

Ostatnie Posty

Wpisz Komentarz