5 błędów w pozyskiwaniu klientów, które popełnia większość firm

30.07.2024 | Autor: Ula Mirek | Przeczytasz w: 9 min

Pozyskiwanie klientów to sztuka, która może przypominać balansowanie na linie. Jeden zły ruch i jesteś na ziemi. Niestety wiele firm ciągle potyka się o te same kamienie. Dlatego przedstawiamy listę pięciu najczęstszych błędów, które popełnia wiele firm, próbując zdobyć nowych klientów. Czy warto je poznać? Tak, jeśli chcesz, aby Twoja firma stała się liderem w branży. W końcu bez klientów żadne przedsiębiorstwo nie może funkcjonować!

Ignorowanie analizy rynku

Po co nam analiza rynku? Nasz produkt jest tak świetny, że wszyscy go pokochają! – czyżby? Wchodzenie na rynek bez wcześniejszej analizy to jak skok na bungee bez liny. Można skończyć bardzo źle. Firmy często zapominają, że zrozumienie potrzeb i zachowań klientów to podstawa. Warto przy tym dodać, że koszt pozyskania nowego klienta jest od 5 do 25 razy większy niż utrzymanie stałych klientów. Dlatego trzeba się postarać, aby zwiększać zasięg firmy. 

Dlaczego analiza rynku jest kluczowa?

  • Analiza rynku pozwala dokładnie poznać, kim są Twoi klienci, jakie mają potrzeby, preferencje i problemy. To nie tylko demografia, ale także psychografia – co motywuje ich do zakupu, jakie wartości cenią i jakie mają obawy. Dzięki temu możesz dostosować swój produkt lub usługę do ich oczekiwań.
  • Wiedza o tym, z kim konkurujesz, jest nieoceniona. Analiza konkurencji pokazuje, jakie strategie stosują inne firmy, jakie są ich mocne i słabe strony. Dzięki temu możesz znaleźć niszę, w której Twoja firma ma szansę się wyróżnić, lub dowiedzieć się, jak poprawić swoją ofertę, aby była bardziej konkurencyjna.
  • Analiza rynku pomoże Ci ocenić, jak duży jest rynek, na który chcesz wejść, i jakie są jego perspektywy wzrostu. To istotne, aby nie wchodzić w niszowy rynek, który nie ma potencjału na rozwój, chyba że jest to celowa strategia.
  • Wejście na rynek bez analizy to ogromne ryzyko. Możesz zainwestować dużo czasu, pieniędzy i zasobów w produkt, który nie znajdzie odbiorców. Dzięki analizie rynku przewidzisz potencjalne problemy i przygotujesz strategię ich rozwiązania, zanim jeszcze się pojawią.

Przykład

Firma produkująca super zdrowe batony energetyczne postanowiła wejść na rynek bez wcześniejszej analizy. Okazało się, że ich główni odbiorcy – młodzi sportowcy – są bardziej zainteresowani smakowymi przekąskami niż zdrowymi alternatywami. Wynik? Produkty zalegają na półkach.

Brak wyraźnej propozycji wartości

Nasze produkty są najlepsze, bo tak mówimy! – brzmi znajomo? Bez wyraźnej propozycji wartości, która pokazuje, dlaczego Twój produkt jest lepszy od konkurencji, trudno będzie przyciągnąć klientów. Musisz jasno określić, co oferujesz i dlaczego ktoś miałby wybrać właśnie Ciebie.

Przykład

Firma sprzedająca odzież sportową nie potrafiła wyjaśnić, dlaczego ich produkty są lepsze niż te od konkurencji. Klienci widzieli tylko wyższą cenę bez jasnego powodu, dlaczego mieliby za nią płacić. W efekcie wybierali tańsze opcje.

Niewłaściwe targetowanie

Każdy jest naszym potencjalnym klientem! – naprawdę? Skupienie się na całym rynku to jak strzelanie z armaty do wróbla. Firmy muszą dokładnie określić swoją grupę docelową i skierować swoje działania marketingowe w ich stronę. Dlaczego to takie ważne? Wyobraź sobie, że Twoja oferta skierowana jest do seniorów, a piszesz do nich językiem młodzieżowym.

Przykład

Firma oferująca luksusowe zegarki postanowiła reklamować swoje produkty na forach młodzieżowych. Efekt? Dużo kliknięć, zero sprzedaży. Dlaczego? Bo młodzież nie interesuje się drogimi zegarkami. Reklamy powinny być skierowane do osób, które mogą sobie na nie pozwolić, dobrze zarabiają, cenią elegancję i luksus. To najprawdopodobniej osoby między 35. a 50. rokiem życia, pracujące w dobrze rozwijających się firmach. Najczęściej zajmują wyższe stanowiska i mają pieniądze na droższe produkty. 

Zaniedbywanie relacji z klientami

Sprzedaliśmy produkt, możemy zapomnieć o kliencie! – błąd! Relacje z klientami są kluczowe dla długoterminowego sukcesu. Firmy często zapominają, że zadowolony klient wraca i poleca firmę innym. Dlatego serwis, obsługa klienta, a także przypominanie o firmie, np. za pomocą promocji dla stałych klientów są bardzo ważne. Klient zadowolony to osoba, która wróci do Twojej firmy i być może poleci Twoje produkty lub usługi znajomy. Jeśli o nich nie zadbasz, stracisz dużą grupę klientów, co wpłynie na zarobki firmy. Na pewno tego chcesz?

Przykład

Sklep internetowy sprzedający elektronikę nie dbał o posprzedażową obsługę klientów. Brak wsparcia technicznego i kontaktu po zakupie sprawił, że klienci czuli się porzuceni. Wynik? Negatywne opinie i spadek sprzedaży.

Brak elastyczności

Mamy jeden plan i się go trzymamy! – ale życie to nie film, gdzie wszystko idzie zgodnie z planem. Firmy muszą być elastyczne i gotowe na zmiany w strategii, gdy coś nie działa. Co więcej, rynek świat, a tym samym potrzeby klientów, zmieniają się w zastraszająco szybkim tempie. Firma, która w XXI wieku będzie sprzedawała liczydła, a nie szybkie telefony, czy komputery, nie ma racji bytu. 

Przykład

Firma produkująca oprogramowanie trzymała się jednej kampanii marketingowej, mimo że nie przynosiła oczekiwanych rezultatów. Zamiast dostosować strategię, kontynuowali to samo podejście, marnując czas i pieniądze. Dopiero zmiana podejścia i dostosowanie strategii do feedbacku klientów przyniosły sukces.

Pozyskiwanie klientów to wyzwanie, ale unikając tych pięciu błędów, możesz zwiększyć swoje szanse na sukces. Pamiętaj, aby analizować rynek, jasno przedstawiać swoją propozycję wartości, precyzyjnie targetować swoje działania, dbać o relacje z klientami i być elastycznym. Z odrobiną zdrowego rozsądku na pewno uda Ci się osiągnąć sukces. Powodzenia!

 


Oceń tekst

Average rating 5 / 5. Liczba głosów: 2

Przeczytaj nasze poprzednie wpisy blogowe:

  1. Najnowsze strategie generowania leadów, które musisz znać w 2024 roku – przegląd skutecznych metod pozyskiwania nowych klientów.
  2. Dlaczego Twoja strona musi być przystosowana do urządzeń mobilnych?
  3. Storytelling – czym jest i dlaczego jest ważny dla Twojej firmy?

    Bezpłatna konsultacja

    Adres Twojej strony to?

    Jak możemy się z Tobą skontaktować?

    Co otrzymasz?

    Strategię działań

    Audyt widoczności

    Atrakcyjną propozycję

    ...i wiele więcej!