Blog w subdomenie – wady
Prowadzenie bloga w subdomenie to nie tylko zalety. Jedną głównych wad jest to, że subdomena nie ma wsparcia w postaci siły strony głównej. Każda subdomena musi „pracować” na swój sukces od zera. Aby więc nasz blog był wysoko w Google, zazwyczaj niezbędne są dodatkowe koszty, związane z pozycjonowaniem subdomeny.
W tej sytuacji dobitnie widać różnicę między podstronami, a subdomenami. Poszczególne podstrony wspólnie budują pozycję całego serwisu, wzajemnie się uzupełniając, zaś pozycja subdomeny zależy wyłącznie od jej wypozycjonowania.
Blog w katalogu strony głównej – zalety
Alternatywą dla postawienia bloga w subdomenie jest jego umieszczenie na jednej z podstron serwisu. Z punktu widzenia SEO i pozycjonowania, taki zabieg jest korzystniejszy niż blog w subdomenie, nie wiąże się bowiem z dodatkowymi kosztami na pozycjonowanie jak w przypadku subdomeny. Blog „korzysta” z siły pozostałych podstron i dodatkowo wspiera pozycjonowanie strony głównej, gdyż generuje ruch i nowe treści, czyli to, co Google „lubi” najbardziej.
Blog na stronie głównej to także szansa na lepsze wypozycjonowanie strony www lub sklepu internetowego, na poszczególne słowa kluczowe, zawarte w treści notek. Tworząc więc bloga w katalogu strony, zyskujemy poważny atut w postaci dostarczenia jej unikalnych i wartościowych treści.
Blog w katalogu strony głównej – wady
Należy jednak pamiętać, że „związek” bloga ze stroną może nie tylko sprzyjać, ale także zaszkodzić pozycjonowaniu serwisu. Jeśli na blogu umieszczone zostaną treści lub linki niezgodne z wytycznymi Google, ewentualny filtr lub ban dotknie nie tylko podstrony z blogiem, ale cały serwis.
Blog na podstronie zazwyczaj powiązany jest ściśle z tematyką danej strony, np. sprzedawanymi produktami, świadczonymi usługami itp. Jeśli chcemy prowadzić bloga wielotematycznego, niekoniecznie związanego z działalnością firmy lub asortymentem sklepu, lepiej przeznaczyć do tego subdomenę, która posiada bardziej niezależny charakter.
Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy bardziej korzystne jest prowadzenie bloga w katalogu serwisu, czy w subdomenie. Jedno i drugie rozwiązanie ma swoje mocne i słabsze strony, a specjaliści od SEO i pozycjonowania mają na ten temat różne zdania. Warto jednak zauważyć pewien ogólny trend: blog w subdomenie lepiej sprawdza się, jeśli naszym celem jest budowa społeczności i szeroko pojęte promowanie marki. Jeśli zależy nam przede wszystkim na pozycjonowaniu serwisu, postawienie bloga na podstronie będzie korzystniejsze.