Jak uporządkować dostępy w firmie? Praktyczna checklista na start nowego roku!
14.01.2025 | Igor Żukowski | przeczytasz w 6 min
Każda nowa współpraca z agencją interaktywną ma swój charakterystyczny rytm. Składają się na niego powtarzalne czynności, które przy większości projektów wyglądają bardzo podobnie: briefing, poznanie zespołu, określenie celów, przesłanie materiałów reklamowych… Można by wymieniać bez końca.
Osobiście uwielbiam ten dynamiczny początek, kiedy obie strony wzajemnie się poznają i dopinają szczegóły, by jak najszybciej przejść do pełnego potencjału kampanii. Jest jednak jeden drobny problem, który niemal zawsze zakłóca ten rytm – dostęp do narzędzi.
Problem dostępów – drobny szczegół, który opóźnia działania
Rzeczywistość wirtualna, można by powiedzieć, coraz bardziej pęcznieje. Kolejne aspekty życia codziennego przechodzą do online’u. Szczególnie w przypadku prowadzenia biznesu okazuje się, że nasz wirtualny „pęk kluczy” stale rośnie.
Klienci, z którymi na co dzień współpracujemy, często nawet nie zdają sobie sprawy z istnienia niektórych narzędzi podłączonych do ich strony internetowej.
Gdy narzędzia te okazują się potrzebne, klient rozpoczyna wewnętrzne dochodzenie i nierzadko odkrywa, że rzeczywiście coś takiego istniało, ale dostęp do tego miał były pracownik…
Czas na inwentaryzację online – uporządkuj swoje zasoby w kilku prostych krokach
Jako że początek nowego roku to w wielu firmach czas wewnętrznych inwentaryzacji, osobiście chciałbym zachęcić do przeprowadzenia takiego przeglądu we własnych firmowych zasobach online. Aby ułatwić to zadanie, przygotowałem praktyczną checklistę najczęściej wykorzystywanych danych dostępowych oraz wskazówki, jak skutecznie je uporządkować.
Co sprawdzić podczas inwentaryzacji dostępów?
Dane logowania – czy posiadasz aktualny dostęp?
Czy masz dostęp do adresu e-mail, którym się logujesz?
Czy hasło jest aktualne?
Czy masz dostęp do numeru telefonu używanego do weryfikacji dwuetapowej?
Uprawnienia – komu je przyznałeś?
Sprawdź, kto oprócz Ciebie ma dostęp do danych logowania?
Czy do konta nie są przypisani byli pracownicy lub poprzednia agencja?
Usuń byłych pracowników i agencje, które już z Tobą nie współpracują.
Czy hasło było udostępniane osobom trzecim?
Metody płatności – czy są aktualne?
Czy do konta podpięta jest Twoja karta kredytowa lub konto PayPal?
Zidentyfikuj, które karty kredytowe lub konta PayPal są podpięte do narzędzi.
Oceń, czy wszystkie podpięte metody płatności są nadal potrzebne.
Checklista najczęściej wykorzystywanych danych dostępowych
Dostępy powiązane ze stroną internetową:
Dostęp do CMS, np. WordPress (dostęp to zazwyczaj login i hasło)
Dostęp do serwera FTP (dostęp to zazwyczaj liczbowy adres IP serwera i hasło)
Dostęp do administrowania domeną
Dostęp do administrowania hostingiem (dostęp do panelu klienta)
Dostęp do poczty email (bardzo często będzie powiązany z domeną)
Dostęp do narzędzi zarządzających ciasteczkami (np. CookieBot, CookieYes)
Analityka i narzędzia Google:
Google Analytics – dostęp przyznawany jest na adres mailowy przypisany do konta Google, adres logowania to: https://analytics.google.com/
Google Ads – konto reklamowe, dostęp przyznawany jest na adres mailowy przypisany do konta Google, adres logowania to: ads.google.com/
Google Tag Manager – dostęp przyznawany jest na adres mailowy przypisany do konta Google, adres logowania to: https://tagmanager.google.com/
Google Search Console – dostęp przyznawany jest na adres mailowy przypisany do konta Google, adres logowania to: https://search.google.com/
Google Merchant Center – jeżeli prowadzisz sklep internetowy.
Wizytówki Google Maps – dostęp przyznawany jest dla konkretnego konta / profilu Google, warto więc sprawdzić dostępy dla każdej prowadzonej przez nas wizytówki firmy w Google.
Media społecznościowe – co sprawdzić?
Facebook – upewnij się, że masz dostęp do profilu firmowego oraz Menedżera Firmy (Meta). Dostęp odbywa się za pośrednictwem imiennego konta użytkownika na Facebooku.
Instagram – dostęp uzyskujesz za pomocą loginu i hasła powiązanego z kontem firmowym.
TikTok – sprawdź dane logowania do profilu firmowego, które umożliwiają dostęp zarówno do konta reklamowego, jak i profilu na TikToku.
LinkedIn – zadbaj o dane logowania do profilu użytkownika. Upewnij się, że przypisano Ci odpowiednie role w ustawieniach strony firmowej lub menedżera kampanii reklamowych.
Pozostałe narzędzia (inne zasoby online): oprócz dostępów niezbędnych do prowadzenia kampanii, warto pamiętać o innych narzędziach wykorzystywanych przez Twoich pracowników na co dzień.
Programy księgowe – np. systemy do fakturowania i prowadzenia księgowości.
Systemy CRM – używane do zarządzania relacjami z klientami.
Narzędzia sprzedażowe – wspierające procesy handlowe i analizę wyników sprzedaży.
Programy graficzne – służące do projektowania materiałów wizualnych.
Portale przetargowe – platformy wykorzystywane do składania ofert i udziału w przetargach.
Wtyczki i rozszerzenia – wszelkie dodatki zintegrowane z podstawowymi narzędziami używanymi w firmie.
Menadżer haseł – jak ułatwić sobie życie i uniknąć problemów z dostępami?
Aby łatwiej odnaleźć się w gąszczu loginów i haseł warto poprosić każdy dział w firmie o stworzenie listy narzędzi, z których pracownicy korzystają na co dzień. Po skompletowaniu katalogu dostępów można te dane wprowadzić do menedżera haseł. To wygodny i bezpieczny sposób na przechowywanie wszystkich informacji w jednym miejscu.
Ale uwaga! Nie zapomnij hasła do menedżera, jak to kiedyś przytrafiło się mnie…
Powodzenia w inwentaryzacji i uporządkowaniu dostępów!
Oceń tekst
Average rating 5 / 5. Liczba głosów: 3
Zostaliśmy odznaczeni jako jedni z najlepszych wykonawców w branży przez oferteo.pl >sprawdź<
Copyright 2024 | Polityka prywatności | RODO