Jak poprawić szybkość ładowania strony?

Maj 8, 2017 przez Oliwia

Co zrobić, aby nasza witryna ładowała się szybciej? Odpowiedzi na pytanie, które nurtuje wszystkich twórców i właścicieli stron www i e-sklepów, jest wiele. Podobnie, jak wiele jest sposobów na to, by treść na stronach wczytywała się szybciej. Specjalnie dla Was zebraliśmy najlepsze porady i sposoby na przyspieszenie ładowania stron www. Zapraszamy do lektury.

Dlaczego szybkość ładowania strony internetowej jest tak istotna?

  1. Po pierwsze dlatego, że strona, która szybciej się wczytuje, ma szansę znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania.
  2. Po drugie – nawet jeśli witryna będzie bogata w wysokiej jakości treść, ale na jej załadowanie trzeba będzie długo czekać, potencjalni użytkownicy szybko się do niej zniechęcą.
  3. Po trzecie – analizując prędkość wczytywania stron www za pomocą przeznaczonych do tego narzędzi, otrzymujemy gotowy raport i informacje o błędach, które należy usunąć, by treść ładowała się szybciej.

Aby poprawić szybkość ładowania swojej strony www, najpierw musimy dokonać jej szczegółowej analizy. W tym celu warto wykorzystać darmowe narzędzia do pomiaru prędkości wczytywania stron www.

Google Page Speed Insights

Wśród wielu dostępnych i opisywanych przez nas narzędzi do sprawdzania szybkości ładowania stron, prym wiedzie Google Page Speed Insights. To całkowicie darmowe i przede wszystkim – niezwykle zaawansowane narzędzie, umożliwiające szczegółowy i kompleksowy pomiar prędkości wczytywania poszczególnych elementów strony www. W wyniku analizy, narzędzie informuje o błędach, które spowalniają działanie strony. Co istotne, informacja dotyczy zarówno prędkości na urządzeniach desktopowych, jak i mobilnych. Page Speed Insights mierzy zarówno czas wczytania strony wyrenderowanej (widocznej na ekranie) jak i czas wczytywania całości strony. Przy dokonywaniu pomiaru szybkości wyczytywania Page Speed Insights nie uwzględnia szybkości połączeń sieciowych, bierze natomiast pod uwagę takie czynniki jak:

  • konfiguracja serwera,
  • struktura kodu HTML,
  • wykorzystanie zasobów zewnętrznych (zdjęcia, pliki itp).

Aby ułatwić czynności związane z optymalizacją strony www pod kątem szybkości ładowania, wszystkie informacje o błędach są oznaczone jednym z trzech rodzajów znaczników:

  • czerwony wykrzyknik – sugeruje priorytetowe rozwiązanie problemu (poważny wpływ na spowolnienie ładowania)
  • żółty wykrzyknik – sugeruje rozwiązanie problemu, jeśli nie będzie ono zbyt pracochłonne lub nie spowoduje problemów z działaniem strony.
  • zielony ptaszek – informuje o braku problemów.

Google Page Speed Insights ocenia szybkość ładowania stron internetowych przyznając punkty w skali od 1 do 100. Im bliżej maksymalnej oceny, tym oczywiście lepiej, jednak za satysfakcjonujący uważa się wynik min. 86 punktów.

Sugestie i informacje zawarte w raporcie Google Page Speed Insights pomagają przyspieszyć ładowanie strony. Jednak oprócz nich, warto zastosować się do uniwersalnych reguł, które również sprawiają, że nasza strona www będzie wczytywać się szybciej. Co możesz zrobić, by skrócić czas ładowania witryny?

  1. Sprasowanie kodu HTML, JavaScript – zabieg ten polega na usunięciu z kodów HTML i JavaScript zbędnych elementów: spacji, komentarzy, znaczników itp. W Internecie znajdziemy wiele narzędzi do spłaszczania kodu, m.in. willpeavy. Podobnie postępujemy w przypadku pliku CSS. Z niego również możemy usnąć zbędne elementy. Warto wykorzystać do tego narzędzie CSS Minifier.
  1. Optymalizacja obrazków. Im większe i cięższe obrazki mamy na serwerze, tym dłużej grafika ładuje się na stronie. Jest to oczywiście znany fakt, ale jak skompresować obrazy do mniejszego rozmiaru, nie tracąc równocześnie na ich jakości? Warto skorzystać z aplikacji scriptjpg lub programów graficznych. Skompresowane grafiki należy podmienić w odpowiednich katalogach na serwerze.
  1. Włączenie kompresji gzip na serwerze – zabieg ten skutecznie pozwala przyspieszyć ładowanie stron www. Na większości serwerów kompresja ustawiona jest automatycznie. Jeśli jednak z analizy błędów wynika, że kompresja nie jest aktywna, warto sprawdzić, czy panel administracyjny daje taką możliwość. Jeśli nie, skontaktujmy się z administratorem serwera.
  1. Jak najmniej wtyczek – Kod JavaScript, elementy Flash – im więcej elementów na stronie korzysta z wtyczek, tym strona wczytuje się dłużej. W szczególności widać to na urządzeniach mobilnych z systemem android, charakteryzujących się słabym wsparciem technologii Flash.

Cachowanie zawartości – wykorzystaj pamięć podręczną

Cachowanie to nic innego, jak zapisywanie danych strony w pamięci podręcznej przeglądarki, by w przypadku ponownego odwiedzania witryny, jej poszczególne elementy ładowały się szybciej. Dotyczy to m.in. pobierania obrazów, ale także innej zawartości strony. Nadając poszczególnym elementom na stronie okresowej ważności, użytkownicy nie muszą za każdym razem korzystać z zasobów serwera, a jedynie z pamięci przeglądarki, co ma znaczny wpływ na szybkość ładowania strony.

Cache w pamięci RAM

Dzięki rozszerzeniom zawartym w PHP, możemy z dużą prędkością transferować dane do pamięci RAM, przyspieszając znacznie transfer danych. Warto w tym celu wykorzystać takie narzędzia, jak chociażby OpCache, Memcached, czy Redis, pozwalające na przechowywanie dużej ilości danych w pamięci RAM.

MySQL cache

Rozwiązanie polegające na cachowaniu zapytań kierowanych do bazy danych pozwala na przechowywanie wyników zapytań SELECT na serwerze bazy danych. Zaletą takiego rozwiązania jest szybszy zwrot danych w przypadku kolejnych zapytań, jednak muszą być one identyczne. Konfigurując serwer bazy danych należy włączyć opcje korzystania z cache.

Szybki czas ładowania strony www może zwiększyć konkurencyjność witryny i przysporzyć jej dodatkowych użytkowników. Jak widzicie, istnieje wiele zabiegów i rozwiązań, które możemy wdrożyć w celu optymalizacji ładowania. strony. Warto wykorzystywać ich funkcjonalność i cieszyć się jeszcze szybszą prędkością wczytywania strony.


Oceń tekst

Average rating 5 / 5. Liczba głosów: 4

    Szybka wycena

    Adres Twojej strony to?

    Jak możemy się z Tobą skontaktować?

    Co otrzymasz?

    Strategię działań

    Audyt widoczności

    Atrakcyjną propozycję

    ...i wiele więcej!